Počinje Akademija Milovan Đilas: Sloboda govora, kritika i tolerancija u centru pažnje

by | May 18, 2023 | Aktuelno, Vijesti

Akademija Milovan Đilas koju organizuju Društvo crnogorskih izdavača (DCI) i Centar za građansko obrazovanje (CGO), zvanično počinje s radom dvodnevnim skupom koji će danas biti otvoren u hotelu „Soho“ u Sutomoru u 18 časova.

Sat ranije, kao uvod u cijeli događaj, biće priređeno čitanje djela autorki i autora mlađe generacije u okviru turneje „Crnogorskim književim stazama“ koju su zajedno pokrenuli Matica crnogorska i Fokalizator. Čuće se djela pjesnikinje Jelene Nelević, pjesnika Borisa Đurovića, autorke pripovjedaka Dragane Kalezić i pjesnika Andrije Radovića, a moderatorka će biti Jelena Malović.

Prvi dan skupa zaokružiće panel „Nesavršeno društvo“ koji će početi u 18.30 sati. Na temu „Autocenzura kao posljedica pritiska na slobodno umjetničko izražavanje“ govoriće Aleksandar RadunovićOgnjen SpahićStefan BoškovićMelida Travančić i Andrej Nikolaidis, a moderatorka će biti  Sanja Vojinović.

Drugi dan skupa, počeće panelom „Tamnica i ideja“ od 10 časova. Poslanica Nela Savković Vukčević, ambasador Bosne i Hercegovine u Crnoj Gori Branimir Jukić, istoričar Adnan Prekić, izvršna direktorica Centra za monitoring i istraživanje (CEMI) Ana Nenezić i književnik Andrej Nikolaidis koji će iznijeti svoje stavove na temu „Sloboda govora kao temelj savremenog demokratskog društva“. Moderator će biti Miloš Vukanović.

Treći okrugli sto skupa je „Besudna zemlja“, koji će početi u podne. O izazovima slobode stavova u Crnoj Gori razgovaraće teoretičar medija Željko Rutović, građanski aktivisti Dušan Pajović i Brajan Brković kolumnista Dragan Bursać, izvršna direktorica Daily Press-a Marijana Bojanić i izvršni direktor CdM Boris Darmanović. Moderator će ovog puta biti Vladimir Vojinović.

Prvi skup Akademije Milovan Đilas zaokružiće panel „Nova klasa“, najavljen za 15.30 sati. Istoričar Dragutin Papović sa Univerziteta Crne Gore, profesorica Melida Travančić, zatim Milan Marković i Sanja Orlandić sa FCJK, te Vladimir Vojinović ispred Društva crnogorskih izdavača govoriće o temi „Đilasovština ili forme ovovremenoga desidentstva“, a moderator će biti Miloš Vukanović.

Podsjećamo, početak rada Akademije Milovan Đilas pratiće i novoustanovljena edicija Utopija izdavačke kuće Fokalizator. Prvo izdanje u okviru nje biće upravo „Nova klasa“ Milovana Đilasa, za koju su DCI i Fokalizator dobili prava od njihovog nosioca, dr Alekse Đilasa. Izdanje će biti promovisano u četiri crnogorska grada.

Takođe, biće organizovane edukacije za izdavače u Crnoj Gori o temama poput poštovanja intelektualne svojine i pokretanju izdavačke djelatnosti.

***

Akademija „Milovan Đilas” je osnovana s ciljem da jača svijest o neophodnosti poštovanja ljudskih prava u Crnoj Gori, prije svega prava na slobodu govora, odnosno s ciljem jačanja svijesti građana/ki Crne Gore o neophodnosti slobodnoga govora i kritičkoga rasuđivanja, uz toleranciju različitosti i uz afirmaciju domaćih autora/ki i/ili njihovog opusa.

Skup je dio projekta Akademije, koji je podržan je kroz program „OCD u Crnoj Gori – od osnovnih usluga do oblikovanja politika – M’BASE“ koji zajedno realizuju Centar za građansko obrazovanje (CGO), Friedrich-Ebert-Stiftung (FES), Centar za zaštitu i proučavanje ptica Crne Gore (CZIP) i Politikon mreža. Projekat finansira Evropska unija, a kofinansira Ministarstvo javne uprave. Saradnik DCI na projektu Akademija „Milovan Đilas” je Fakultet za crnogorski jezik i književnost, a medijski sponzor Akademije je portal CdM.